Karczma pod Pękatym Kuflem

Karczma pod Pękatym Kuflem

Karczma pod Pękatym Kuflem słynie z wybornego piwa! Jednak jej właściciel ma już swoje lata i zastanawia się, któremu z okolicznych karczmarzy powierzyć prowadzenie interesu. Postanowił w drodze konkursu wybrać najlepszego! Ten, kto najlepiej w tym roku poprowadzi swoją karczmę, ściągnie najwięcej gości i najznamienitszych szlachciców przejmie Karczmę pod Pękatym Kuflem.

Karczma pod Pękatym Kuflem to gra która zupełnym przypadkiem trafiła pod mój dach, ale na pewno zagościła u mnie na dobre! Planszówka autorstwa Wolfganga Warsha (autora m.in. Szarlatanów z Pasikurowic) za której niepowtarzalny klimat odpowiada Dennis Lohausen (którego dzieła możecie oglądać np. w Ark Nova czy we wspomnianych już Szarlatanach) przeznaczona jest dla 2 do 4 graczy, a sama rozgrywka (wg. wydawcy) powinna trwać około 60 minut. W pudełku poza dwiema instrukcjami (podstawową i przeznaczoną do Modułów - o których za chwilę) znajdziecie wszystko co jest niezbędne do prowadzenia swojego przybytku: od planszy pobliskiego Klasztoru, przez plansze Karczmy z niezbędnym wyposażeniem aż po gości którzy zasiądą przy Waszych stołach. W zestawie są również kostki oraz podkładki pod kufle będące elementem gry.

Przykładowy układ kart w Karczmie gracza

Karczma pod Pękatym Kuflem to gra kościana z budową talii. Rozgrywka trwa 8 rund, zaś każda runda składa się z 7 faz (nie uciekajcie!). Owszem - autora lekko poniosło, natomiast z tyłu instrukcji możecie znaleźć skrót zasad który okaże się bardzo pomocny w pierwszych rozgrywkach. W pierwszej kolejności Gracze wypełnią swoje Karczmy wyposażeniem i gośćmi dobieranymi z talii, by następnie rzucić posiadanymi kostkami oraz przydzielić je do odpowiednich pól. Uczestnicy zabawy swoimi akcjami mogą generować dwa rodzaje surowców: złoto oraz (jakżeby inaczej) piwo. Oba te surowce stanowią rodzaj waluty konieczny do rozbudowy naszego zajazdu oraz poszerzania portfolio gości. Po rozpatrzeniu wszystkich akcji następuje zamknięcie Karczmy i przejście do kolejnej rundy. Każdy zakupiony w trakcie gry gość i element wyposażenia trafia do talii gracza z której dociągane są karty w kolejnych rundach.

Zagraliście już kilka razy i nudzą Was zasady? Twórca gry o tym pomyślał! W pudełku znajdziecie dodatkową instrukcję pozwalającą rozbudować rozgrywkę o dodatkowe Moduły dodające elementy Karczmy, gości ale również nowe zasady. Moduł 1. to wariant podstawowy, poza nim dostępne są jeszcze 4 inne. Każdy z nich nadbudowuje poprzedni (grając z Modułem 3 musicie również znać i korzystać z zasad Modułu 1 i 2).

Komponenty wykorzystywane w modułach 2. - 4.

Co mnie zachwyciło w tej grze?

Zdecydowanie na plus oceniam wykonanie graficzne - gra jest po prostu urocza. Różni goście zasiadający przy ladzie oraz stołach, krzątająca się pomoc oraz dostawcy sprawiają, że nasza Karczma ożywa (osobiście załączam jeszcze podczas gry muzykę z World of Warcraft albo Skyrim'a dla dodatkowego klimatu). Dodatkowo ta gra naprawdę działa przy dwóch osobach (przy czterech według mnie momentami za bardzo się ciągnie; najczęściej jednak gram z jednym przeciwnikiem). Zasady (wbrew liczbie faz) są proste, a liczenie punktów na koniec gry sprawne (gracze zliczają wartości punktowe z posiadanych kart w talii).

Co oceniam negatywnie?

Plansze Karczmy i jej elementy wykonane są z tektury i z czasem i każdą kolejną rozgrywką będą coraz bardziej się niszczyć. Trzeba mieć to na uwadze również jeżeli planujecie pić podczas rozgrywki (a jak tu sobie odmówić kufelka zimnego piwa lub kieliszka czegoś mocniejszego przy takiej tematyce?).

To co? Widzimy się przy kontuarze?

Podobne artykuły