Nowy Wspaniały Świat

Nowy Wspaniały Świat

Wierni obywatele 5 Imperiów! Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy, albowiem obchodzimy 10. rocznicę zakończenia Wielkich Wojen. Jakaż to radość żyć w świecie, gdzie każda decyzja naszych ukochanych, mądrych i charyzmatycznych Przywódców jest podyktowana troską o szczęście i dobro ludu. Wszyscy stworzyliśmy ten Nowy Wspaniały Świat na fundamentach postępu i pokoju. Zjednoczeni w myśli, zjednoczeni w czynie!

Za tak szumnym opisem kryje się nie lada gra! Docelowo, od trzech do pięciu graczy powyżej 14 roku życia zmierzy się ze sobą rozwijając swoje Imperia. Rozgrywka, według producenta, potrwa około 45 minut (z doświadczenia powiem, że dłużej 😃). Twórcy przewidzieli również tryb jedno- i dwuosobowy które lekko różnią się od bazowego.

Nowy Wspaniały Świat to gra oparta na drafcie oraz deckbuildingu. Gracze w każdej z czterech rund najpierw wybiorą karty które będą do ich dyspozycji, następnie podejmą decyzję które z nich zostaną skonstruowane, a które posłużą im jako źródło surowców. Do dyspozycji uczestników gry pozostaje 150 kart rozwoju, 170 kostek zasobów (w 6 rodzajach), 80 żetonów postaci, 5 kart Imperiów, plansza oraz notes punktacji. Przed rozpoczęciem gry każdy z graczy wybiera (bądź losuje) swoje Imperium. Są to dwustronne karty. Zależnie od tego czy chcecie startować z tego samego pułapu, bądź z różnymi przewagami, możecie skorzystać ze strony A bądź B karty Imperium.

Każda runda podzielona jest na trzy fazy: fazę wyboru, fazę planowania oraz fazę produkcji. Każda z faz rozgrywana jest jednocześnie przez wszystkie osoby. Na swoim obszarze gracz posiada obszar konstrukcji, obszar wyboru oraz miejsce na skonstruowane karty, tuż nad kartą Imperium.

W fazie wyboru gracze wybierają jedną z siedmiu otrzymanych kart (dziesięciu w wersji dwuosobowej), pozostałe przekazując graczowi po lewej bądź po prawej stronie (zależne od rundy - kierunku przekazywania pilnuje specjalny znacznik).Po wybraniu karty wszyscy uczestnicy równocześnie odsłaniają wybraną przez siebie konstrukcję. Draft trwa do momentu gdy każdy z graczy umieści w swoim obszarze wyboru siedem kart (przy dwóch graczach pozostałe trzy karty są odrzucane).

Następnie nadchodzi faza planowania w trakcie której gracze decydują które dobrane przez nich karty zostaną użyte jako konstrukcje, a które z nich zostaną przetworzone na surowce. Kostki surowców otrzymane w ten sposób mogą być przeznaczone do budowy kart w konstrukcji bądź do przekształcenia w krystallium. Zakończone karty generują zysk dla gospodarza, generując surowce w kolejnych rundach bądź pozwalając na mnożenie zdobytych na koniec gry punktów.

W grze pojawia się 5 typów kart (od lewej): obiekty, pojazdy, badania, projekty, eksploracja

Ostatnią fazą jest faza produkcji, która składa się z pięciu następujących po sobie kroków, po jednym dla każdego zasobu. Dla każdego surowca schemat jest ten sam - gracz zlicza wszystkie produkowane ikony danego zasobu na swoim Imperium oraz skonstruowanych kartach. Jeżeli któryś z graczy produkuje najwięcej symboli danego surowca pozyskuje premię w formie żetonu postaci której zdjęcie umieszczone jest nad polem surowca (posiadają one wartość punktową na koniec gry, ale również są wymagane przy niektórych konstrukcjach). Pozyskane zasoby mogą trafić na kartę Imperium bądź na odpowiednie karty w konstrukcji, należy jednak pamiętać, że nie można przemieszczać raz ułożonych kostek oraz że nie można zachować ich na później. W momencie gdy gracz wypełni wszystkie pola na karcie rozwoju, odrzuca umieszczone na niej kostki zasobów i przenosi ją do swojego Imperium. Jeżeli na karcie Imperium zostanie zebrane pięć kostek zasobów zostają one wymienione na kostkę krystallium, które funkcjonuje jak surowcowy joker.

Przykładowy układ dla dwóch graczy. U góry plansza z pulami zasobów, talią kart do dobierania, kartami odrzuconymi oraz żetonami finansistów i generałów. U dołu po bokach obszary graczy.

Gracze mogą odrzucić kartę w konstrukcji, jednak muszą liczyć się z tym, że pozyskany w ten sposób surowiec może być umieszczony jedynie na karcie Imperium, a umieszczone wcześniej na tej karcie surowce przepadają.

Runda dobiega końca w momencie gdy wszystkie pięć surowców zostanie pobranych i rozdysponowanych. Karty, w przeciwieństwie do niewykorzystanych surowców, nie przepadają między rundami.

Przesuwamy znacznik rundy i... jedziemy od nowa!

Na koniec gry należy podliczyć podstawowe punkty, mnożniki z kart oraz żetony generałów i finansistów.

W instrukcji, poza zasadami gry jednoosobowej, znajdziecie również scenariusze dla jednego gracza które wymagają skonstruowania konkretnych kart, co wbrew pozorom potrafi stanowić nie lada wyzwanie.

Podsumowując: zasady gry nie należą do złożonych (można je spokojnie wytłumaczyć w pięć - dziesięć minut i przystąpić do zabawy). Estetyczne karty dodają uroku całości, natomiast ich ilość daje tytułowi pewną dozę regrywalności. Z wad, jak zwykle przy deckbuildingach, po kilku rozgrywkach zaczynacie kojarzyć dostępne karty. Osobiście nie przypasował mi również tryb jednoosobowy, ale to już pozostawiam waszej ocenie.

Kto z Was chce się sprawdzić jako lider własnego Imperium w starciu z innymi?

Podobne artykuły