7 Cudów Świata: Pojedynek

7 Cudów Świata: Pojedynek
Spis treści:

Poprowadź swoją cywilizację ku świetności, dbając o jej rozwój militarny i naukowy oraz konstruując niezwykłe Budowle i Cuda.

7 Cudów Świata: Pojedynek to gra karciana przewidziana dla dwóch osób w wieku powyżej 10 lat. Rozgrywka potrwa ok. 30 minut. Jest ona osadzona w świecie gry 7 Cudów Świata, będącego jednym z największych bestsellerów na rynku planszówek. W pudełku znajdziemy planszę (do której, jeśli posiadamy dodatki, dołączymy nowe elementy), 66 kart budowli, 7 kart gildii, 12 Cudów, znaczniki militarne i naukowe (postępu), pion konfliktu, monety, notes punktacji oraz instrukcję wraz z osobnym podsumowaniem zasad. Osoby zaznajomione z 7 Cudów Świata być może zauważą pewne zbieżności, jednak wyjątkowe dla omawianej dzisiaj pozycji jest sposób dobierania kart, o którym więcej powiem poniżej. Same zasady są łatwe do przyswojenia i jasno wyjaśnione. Szybko utrwalą się po dwóch - trzech grach. W razie gdy zapomnimy, opis wszystkich symboli i żetonów postępu znajdziemy w załączonym podsumowaniu zasad oraz instrukcji.

W trakcie zabawy każdy z graczy stanie na czele swojej cywilizacji by poprowadzić ją do zwycięstwa (militarnego, naukowego bądź cywilnego). Na początku gracze wybierają po cztery Cuda, spośród 12 dostępnych, lecz tylko jeden z nich wybuduje wszystkie. Cuda to potężne karty dające spore korzyści. Poza nimi wzniesiemy również inne budowle. Niektóre z nich będą darmowe, inne opłacimy złotem lub produkowanymi surowcami (bądź, w razie potrzeby, zakupionymi za złoto). Część z nich wzniesiemy dzięki spełnieniu warunku darmowej budowy.

W grze spotkamy 7 (zbieg okoliczności?) rodzajów budowli:

  • brązowe – surowce – produkujące drewno, kamień i glinę
  • szare – dobra – produkujące szkło i papier
  • niebieskie – cywilne – posiadające wartość w punktach koniecznych do zwycięstwa cywilnego
  • zielone – naukowe – zapewniające symbole naukowe (oraz punkty), dodatkowo za każdym razem gdy któryś z graczy będzie posiadał parę tych samych symboli naukowych, może natychmiast dobrać jeden z żetonów postępu losowanych przed grą
  • żółte – handlowe – dostarczające monety, materiały i, okazjonalnie, punkty
  • czerwone – militarne – zwiększające siłę wojskową właściciela, niezbędną do osiągnięcia dominacji militarnej
  • fioletowe – gildie – specjalne budynki trzeciej Epoki dające, po spełnieniu specjalnych warunków, dodatkowe punkty

Rozgrywka obejmie 3 Epoki, gdzie każda posiadać będzie swoją oddzielną talię budowli. Wszystkie Epoki rozgrywane są w identyczny sposób (jedyną różnicą jest zmieniony układ kart z którego dobierać będziemy nowe budynki). W trakcie swojej tury gracz może: wznieść budowlę, odrzucić kartę i pozyskać z niej monety lub zbudować Cud. Epoka dobiega końca w momencie gdy w bieżącym układzie skończą się karty. Wtedy pobieramy z pudełka talię kolejnej Epoki i układamy je zgodnie z instrukcją. Kart nie jest dużo, w trakcie gry kilka z nich zostaje losowo odłożonych do pudełka, jednak po kilku grach szybko zaczynamy kojarzyć wszystkie z nich.

Ale jak można wygrać? Zwycięstwo może zostać osiągnięte na trzy sposoby:

  • Dominacja militarna - wznosząc karty militarne (czerwone) gracze przemieszczają na torze rywalizacji militarnej pion konfliktu. W momencie gdy dotrze on do jednego z końców toru, gra kończy się.
  • Dominacja naukowa - budując karty naukowe (zielone) uczestnicy zdobywają znajdujące się na nich symbole naukowe - jeśli któryś z graczy zgromadzi 6 różnych symboli naukowych - zwycięża
  • Zwycięstwo cywilne - w momencie gdy żaden z graczy nie osiągnie dominacji, a trzecia Epoka zakończy się, podliczane są punkty z przewagi militarnej, z budowli, Cudów, żetonów postępu oraz zawartości skarbca (w podliczeniu pomoże na pewno dołączony notes)

I to tyle...

Podsumowując: 7 Cudów Świata: Pojedynek to dwuosobowa karcianka oparta na dobieraniu kart z układu i odpowiednim manewrowaniu posiadanymi zasobami. Rozgrywka potrwa około pół godziny (chociaż spokojnie potrafi się przeciągnąć nawet do 60 minut). Gracze mogą osiągnąć zwycięstwo na trzy sposoby: militarnie, naukowo oraz cywilnie. Zasady są proste i przejrzyście opisane. Ładnie wykonana, modularna, plansza do której w kolejnych dodatkach dołączane są kolejne elementy (o dodatkach napiszę Wam więcej w osobnych artykułach). Również ilustracje na kartach w moim odczuciu trzymają wysoki poziom. Niestety należy pamiętać, że kart nie jest wiele, więc głównym elementem wywołującym losowość jest to gdzie w danym układzie znajdzie się karta. Szybko również zapamiętamy dostępne budowle w grze. Jednak pomimo tego jest to zdecydowanie jedna z moich ulubionych gier.

Czy uda wam się zwyciężyć w pojedynku cywilizacji?

Aleksander

Entuzjasta gier dwuosobowych oraz fanatyk Gwiezdnych Wojen, Warcrafta i Warhammera.